måndag 16 juni 2008

#61 Deftones - Around the Fur (1997)

Deftones alternativa metalrock har hittills gått mig i princip obemärkt förbi och efter att ha lyssnat igenom "Around the Fur" ett par vändor kan jag förstå varför. Trots att bandet har både ett bra sound och en handfull starka låtar så är det helt enkelt lite för anonymt.

När produktionen är det mest minnesvärda med en skiva - för både gitarr- och trumljudet är kanon - så är det en anledning till oro. På varje bra riff så går det två sega, efter varje snyggt parti väntar en lång transportsträcka till nästa. Väldigt slätstruket, väldigt amerikanskt, tyvärr ganska långtråkigt. Emon i mig är svag för "Be Quiet And Drive (Far Away)" dock, så helt fel är det ju tydligen inte.

Minnessvärda spår: Be Quiet And Drive (Far Away), Dai the Flu

Last.fm
Wikipedia

2 kommentarer:

Anonym sa...

Smått anonym amerikansk 90-talsmetal med lite postgrunge-vibbar, framförallt i sången. De verkar ha lyssnat en hel på Korn, kan man väl lugnt konstatera.

Jag märkte inte när skivan loopade, dra vilka slutsatser du vill av det konstaterandet.

Anonym sa...

Vad fan, jag verkar inte kunna skriva mer än två meningar utan att upprepa mig.