fredag 6 juni 2008

#65 The Dillinger Escape Plan - Miss Machine (2004)

Kaos bor bevisligen inte granne med Gud utan med The Dillinger Escape plan. De verkar dessutom få varandras post titt som tätt.
Vi talar om en spretig form av matematisk, hetsig jazzmetalhardcore som generöst beskrivet kan ses som svårgreppad.

"Setting Fire To Sleeping Giant" sätter sig direkt - och framstår jämte resten av materialet som en Blink 182-dänga - men med resten av låtarna tar det klart längre tid. Efter långt mer än de obligatoriska två lyssningarna börjar jag tro mig ha hajat grundkonceptet, bara för att snabbt bli bortdribblad igen. Trots det så gillar jag vad jag hör. Vi behöver nog bara lite mer tid ihop, kaos och jag.

Minnessvärda spår: Setting Fire To Sleeping Giant, Baby's First Coffin, Sunshine the Werewolf

Last.fm
Wikipedia

2 kommentarer:

beardonaut sa...

Missar ni Dillinger på Roskilde får ni stryk. Jakob har informerats om samma sak.

De fullständigt förintade Klubben i Stockholm och Sticky i GBG. Recension av Stockholms-spelningen här:
http://www.slavestate.se/?c=511

Anonym sa...

Den här plattan är ett lysande exempel på att koncentrerad lyssning kan betala sig. Det som vid slölyssning kan framstå som en openetrerbar sörja av taktbyten och meck öppnar efter några koncentrerade lyssningar upp sig och blir om inte poppigt så åtminstone medryckande. Bitvis påminner det faktiskt en del om hardcorebandet Deadguy.

Bitvis en smula forcerat, men aldrig ointressant.