torsdag 29 maj 2008

#68 Tool - Undertow (1993)

Tool är ett av de band som jag bekantat mig närmare med först på senare år. Förrfjolårets "10 000 Days" gick ett antal vändor i hörlurarna och gav definitivt mersmak. Lägligt alltså med en tillbakablick i diskografin.

På fullängdsdebuten "Undertow" låter det något skitigare och snäppet mer rock'n'roll än det jag hört innan, vilket till stor del säkerligen beror på att produktionsbudgeten har ökat i takt med framgången. I övrigt är det samma kännetecknande taktmeckande och smygflummande metalrock där det mest framträdande draget är Maynard James Keenans karismatiska röst. Även om jag troligen aldrig kommer att sälla mig till bandets mer fanatiska publik så växer det på mig för varje lyssning.

Minnessvärda spår: Sober, Crawl Away, 4°

Last.fm
Wikipedia

1 kommentar:

Anonym sa...

Metalliskt och en smula grungeigt med lite lättare meck och pretentioner utöver "rock out with your cock out". Klart mer intressant än majoriteten av det som kröp fram ur den amerikanska rockmyllan i kölvattnet på seattlevågen, men det är lite väl tillbakahållet för min smak. Så fort det börjar bränna till så backar Tool och istället för en ordentlig urladdning så bjuds det på småsegt tunggung istället. Mönstret upprepas gång på gång.