måndag 26 maj 2008

#70 Monster Magnet - Powertrip (1998)

Jag har tidigare dömt ut Monster Magnet enkom på grund av den gravt irriterande singeln "Space Lord", men jag inser att jag kan ha förhastat mig en aning. Den bredbenta, stonersniffande rock som utövas på "Powertrip" skulle egentligen mycket väl kunna vara min påse. Trots det så känns den ofta lite ansträngd, speciellt sången som bitvis låter så skrevmacho att Danko Jones framstår som sexuellt ambivalent i jämförelse.

Bäst blir det när bandet plockar ner tempot en smula som i rökiga "See You In Hell" som begåvats med både en fantastisk gitarrslinga och ett skönt orgelkomp. Större delen av tiden gör Monster Magnet mig dock varken till eller från. Det är godkänd bakgrundsmusik till sommarens parköl.

Minnessvärda spår: See You In Hell, Powertrip

Last.fm
Wikipedia

1 kommentar:

Anonym sa...

Retrodoftande serietidningsrock från Dave Wyndorf med anhang där både riff och texter är skrivna i det "Biff! Blam! Blow!"-typsnitt som ackompanjerade Adam Wests läderlapp på det glada 60-talet.

Benen, iklädda skinnbrallor givetvis, står brett parkerade och det är muskelriff och skrevgreppande mest hela tiden.

Det ligger något ängsligt över viljan att hela tiden låta så förbannat häftiga, det vore intressant att höra hur det skulle kunna låta med blicken vänd inåt.

Oavsett vad som sker på den fronten så kan jag helt klart tänka mig att den här plattan kan få fart på både en och annan trött förfest.