torsdag 22 maj 2008

#72 System of a Down - Toxicity (2001)

System of a Downs stora kommersiella genombrott, och enligt mig bästa skiva. Den vansinniga framtoning som etablerades på debutskivan är bibehållen, men något finputsad. Det låter mer genomarbetat och snäppet mer radiovänligt, utan att ha tappat tyngden i riffandet.

Texterna pendlar som tidigare mellan politik och komplett nonsens som får mig att undra om de försöker säga mig något, eller om de skriver låttexter med Alfapet-brickor.
Den som kan dechiffrera följande textrader åt mig vinner en skinande ny pogostick:
"Wired were the eyes of a horse on a jet pilot / One that smiled when he flew over the bay".

Minnessvärda spår: Deer Dance, Prison Song, Aerials

Last.fm
Wikipedia

1 kommentar:

Anonym sa...

För att vara ett band som spelar vad som rimligen kan kallas egenartad musik så känns Toxicity förvånansvärt mallad.

Jämför till exempel radiohittarna "Chop Suey" och "Toxicity" med flera av albumspåren. Lugnt parti med änglalik sång, sedan pang på rödbetan.

I övrigt gäller mina kommentarer om debutskivan likväl på Toxicity.